| < Listopad 2017 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      
Tagi




Skrzynka pocztowa Napisz do rodzinki e-mail




Durszlak.pl

Mikser Kulinarny - blogi kulinarne i wyszukiwarka przepisów

Odszukaj.com - przepisy kulinarne

Top blogi

zBLOGowani.pl
czwartek, 23 listopada 2017

Tort Esterhazy - tort węgierski złożony z cieniutkich blatów bezowo-migdałowych przełożonych kremem maślano-budyniowy. Wierzch tortu pokrywa biały lukier z czekoladowym wzorkiem. To brzmi pysznie i jest pyszne!

Dodam, że tort zawdzięcza swoją nazwę dziewiętnastowiecznemu dyplomacie i księciu węgierskiemu Paulowi, Antonowi Esterhazy.  

tort węgierski Esterhazy_tort migdałowy_tort z kremem maślano-budyniowym_tort dla gości_Boże Narodzenie

tort węgierski Esterhazy_tort migdałowy_tort z kremem maślano-budyniowym_tort dla gości_Boże Narodzenie

Składniki blatów:

  • 10 białek z dużych jajek
  • 300 g cukru
  • 300 g mielonych migdałów
  • szczypta soli
  • ew. olejek migdałowy

Składniki kremu:

  • 600 ml mleka
  • 6 żółtek
  • łyżka cukru waniliowego (najlepiej domowego)
  • 1/2 szklanki cukru (ok. 110 g)
  • 60 g mąki ziemniaczanej (lub 30 ziemniaczanej i 30 ryżowej)
  • 250 g miękkiego masła
  • kieliszek likierowy amaretto

Wierzch:

  • 1 szklanka cukru pudru
  • amaretto
  • 2 łyżeczki kakao
  • 4 łyżki płatków migdałowych

Wykonanie - krem:

500 ml zagotować z cukrem waniliowym i 90 g cukru. W pozostałych 100 ml mleka rozmieszać żółtka, mąki. Masę wlać do wrzącego mleka, wymieszać energicznie, by nie powstały grudki i zagotować, ciągłe mieszając. Przygotowany budyń przykryć folią (nie powstanie kożuch) i wystudzić w temperaturze pokojowej (dzięki temu temperatura masła będzie taka jak temperatura budyniu, a to z kolei zapobiegnie zwarzeniu się masy).

Masło utrzeć z pozostałym cukrem na jasną (wręcz białą) i puszystą masę. Do utartego, łyżka po łyżce, dodawać budyń. Na koniec dodać powoli (!) kieliszek likierowy amaretto. Przygotowaną masę przykryć i wstawić na godzinę-półtorej do lodówki.

Wykonanie - blaty:

Blaszki piekarnikowe wyłożyć papierem do pieczenia i na papierze narysować 5 okręgów o średnicy 23 cm.

Białka ze szczyptą soli ubić na sztywną pianę. Nie przerywając ubijania, dodać stopniowo cukier. Gdy masa będzie lśniąca i sztywna, dodać (delikatnie mieszając) mielone migdały i ew. kilka kropli ekstraktu migdałowego (opcja tylko dla wielbicieli intensywnego smaku migdałowego). Masę podzielić na pięć części i położyć na 5 narysowanych na papierze kołach.

Piec w piekarniku nagrzanym do 190 °C (opcja z termoobiegiem) ok. 12-15 minut. Od razu po upieczeniu wyrównać blaty tortu. Obręcz od tortownicy przyłożyć do każdego krążka ciasta, docisnąć, wyciąć nierówności. Dzięki temu zabiegowi wyrównujemy części tortu, ale nie jest to konieczne. Ciepłe blaty zdjąć z blachy, ostrożnie zdjąć papier. Ostudzić. 

Składanie:

Masę podzielić na 5 równych części. Blaty migdałowe przekładać masą. Piątą część zostawić, a tort wstawić do lodówki na godzinę-dwie. W tym czasie uprażyć na suchej patelni migdały, wystudzić i lekko posiekać. Po godzinie-dwóch tort wyjąć i posmarować boki tortu kremem i posypać migdałami. 

Cukier puder utrzeć z amaretto na gęstą, ale plastyczną masę. Odłożyć 2 łyżki i do tej części dodać kakao. Białym lukrem posmarować wierzch tortu, a ciemny włożyć do rękawa cukierniczego i narysować, zaczynając od środka, okręgi. Przeciągnąć patyczkiem po wzorku.

Tort schłodzić.

Tort można przechowywać w lodówce nawet tydzień. 

Smacznego :).

Znajdź mnie na fb.

Przepis na blaty z TEGO przepisu, a bazą przepisu na krem był TEN przepis.

tort węgierski Esterhazy_tort migdałowy_tort z kremem maślano-budyniowym_tort dla gości_Boże Narodzenie

Inne przepisy na torty na Boże Narodzenie:

marlenka_ciasto z kremem_ciasto czeskie_ciasto z miodem  adwokat torcik bez pieczenia_torcik z biszkoptami i kremem_torcik z alkoholem  tort cynamonowy_torty_przepisy na lato_ciasta z kremem  Marcinek_ciasto z kremem_tort  tort bezowy z granatami_tort bezowo-pomarańczowy_tort delikatny i kruchy  tort bezowy z kajmakiem, daktylami i orzechami_daquoise  tort bezowy z truflą czekoladową_tort dla gości_tort czekoladowy  Tort śliwka w czekoladzie_tort czekoladowy_tort z alkoholem_tort na Boże Narodzenie

czwartek, 16 listopada 2017

Gęsty i aromatyczny syrop piernikowy do kawy, herbaty, czekolady, grzanego wina, deserów. Wspaniały prezent mikołajkowy.

syrop piernikowy do kawy i herbaty_syrop korzenny_domowy wyrób_domowe przyprawy_rozgrzewające napoje

Składniki:

  • 1 l wody
  • 0,5 kg cukru trzcinowego
  • 2 laski cynamonu
  • 20 goździków
  • 1 pełna łyżeczka suszonego imbiru
  • 2 torebki zielonego kardamonu (rozkruszone)
  • 1 laska wanilii (przekrojona wzdłuż na pół)
  • 2-3 ziarenka pieprzu
  • odrobina startej gałki muszkatołowej
  • szczypta soli
  • ew. skórka z pomarańczy

Wykonanie:

Wodę, cukier, przyprawy korzenne i sól włożyć/wlać do garnka i gotować na wolnym ogniu. Zredukować płyn o 1/3 (można bardziej). Wystudzić. Przelać przez sito do butelek (butelki).

Smacznego :).

Znajdź mnie na fb.

Inne aromatyczne napoje i dodatki do herbaty czy kawy:

glogg_grzane wino_kuchnia szwecka  grzaniec z białego wina_napoje rozgrzewające_napoje na zimę  bezalkoholowy grzaniec_napój rozgrzewający_napój na zimę_napój dla dzieci  smocza krew_nalewka malinowa_malinówka_nalewka z malin  krem imbirowo-rumowy do kawy_kogiel-mogiel  syrop z kwiatów czarnego bzu_jadalne kwiaty_syrop z hyćki_przetwory

wtorek, 14 listopada 2017

Ciastka z trzech składników, mniej chyba nie można :). Niesamowicie smaczne, orzechowe, delikatne i aromatyczne, a oprócz - błyskawiczne i proste.

Z "Moich wypieków".

ciastka orzechowe_ciastka z trzech składników_ciastka z masła orzechowego

Składniki:

  • 280 g masła orzechowego
  • 1 duże jajko
  • 1/3 szklanki drobnego cukru

Wykonanie:

Masło, jajko i cukier wymieszać (do uzyskania jednolitej masy). Formować kulki wielkości orzecha włoskiego. Kłaść na blasze wyłożonej pergaminem, spłaszczać widelcem. Piec w piekarniku rozgrzanym do 180-190 °C ok. 12 minut (na ładny jasnobrązowy kolor). Studzić na kratce.

Ok. 18 sztuk.

Moje warianty ciastek:

*do masy dodać 100 g posiekanej czekolady (tę wersję widać na zdjęciu na pierwszym planie)

**do masy dodać 50 g kandyzowanej skórki pomarańczowej

***do masy dodać posiekane, twarde krówki (ok. 100 g - tę wersję widać na zdjęciu na drugim planie)

****na środek ciastka, przed pieczeniem, wbić kawałek orzecha

****upieczone ciastka sklejać po dwa, przekładając dżemem lub nutellą (w takim przypadku trzeba upiec cieńsze ciastka)

Smacznego :).

Znajdź mnie na fb.

ciastka orzechowe_ciastka z trzech składników_ciastka z masła orzechowego

Inne ciasteczka:

ciastka czekoladowe ze snickersami_ciastka czekoladowe_ciastka kruche  ciasteczka tahini_ciasteczka sezamowe_ciasteczka chałwowe_ciasteczka kruche_kuchnia bliskowschodnia  ciasteczka z masłem orzechowym_kruche ciastka_Boże narodzenie+dan ia na piknik  ciastka z jabłkami_ciastka kruche_ciastka z nadzieniem owocowym_minitarty_minijabłeczniki  kruche ciasteczka z karmelizowanym słonecznikiem_kruche ciastka_drobne wypieki_Boże Narodzenie  Pieguski orzechowe Sowy_ciasteczka orzechowe_ciasteczka z bakaliami_ciasteczka pełnoziarniste  ciasteczka tiramisu_ciastka z kremem_markizy_ciastka z alkoholem_kuchnia włoska

środa, 08 listopada 2017

Szybkie ciasto? Proszę - szarlotka sypana. A wybór jabłeczników sypanych mamy w repertuarze ogromny (i wciąż się poszerza). Na pierwszym miejscu jest "zwykły" glutenowy (z mąka pszenną i kaszą manną), są też wersje bezglutenowe - jaglano-owsiany, kukurydziany, owsiano-orzechowy - przepisy na powyższe zamieszczam w tym wpisie. Oprócz tego mamy szarlotki: kakaowe, gryczano-ryżowe, owsiane (a te, może kiedyś...). Miom faworytem wśród bezglutenowych jest owsiano-orzechowa i kakaowa, a najbardziej nie smakuje mi kukurydziana.

jabłecznik sypany jaglano-owsiany_szarlotka sypana_ciasto z jabłkami_ciasto bezglutenowe

Jabłecznik sypany jaglano-owsiany

Składniki na jabłecznik owsiano-orzechowego:

  • 1 szklanka mąki owsianej
  • 1 szklanka mąki orzechowej lub migdałowej (albo tarte orzechy)
  • 1 szklanka cukru (można trzcinowy)
  • 1 łyżka cukru waniliowego (najlepiej domowego)
  • 130 g masła
  • 1,5 kg kwaśnych jabłek 

Składniki na jabłecznik kukurydziany:

  • 1 szklanka mąki kukurydzianej
  • 1 szklanka kaszy kukurydzianej (takiej na polentę)
  • 1 szklanka cukru może być trzcinowy
  • 1 łyżka cukru wanilii (najlepiej domowego)
  • 130 g masła
  • 1,5 kg kwaśnych jabłek 
  • ew. cynamon do jabłek

Składniki na jabłecznik jaglano-owsiany:

  • 1 szklanka mąki owsianej
  • 1 szklanka płatków jaglanych
  • 1 szklanka cukru
  • 1 łyżka cukru waniliowego (najlepiej domowego)
  • 130 g masła
  • 1,5 kg kwaśnych jabłek 
  • ew. cynamon do jabłek

jabłecznik sypany kukurydziany_szarlotka sypana_ciasto z jabłkami_ciasto bezglutenowe

Jabłecznik sypany kukurydziany

Wykonanie:

Przygotowujemy tortownicę o średnicy 23-24 cm.

Wybieramy szarlotkę, którą chcemy upiec. Mieszamy składniki suche (mąka, kasza/płatki/orzechy,  cukier, cukier waniliowy). Składniki sypkie dzielimy na trzy części. Jabłka obieramy i ścieramy na tarce o grubych oczkach, dzielimy na dwie części. Gdy są zbyt mokre, trzeba lekko odcisnąć.

Na dno przygotowanej tortownicy wsypujemy pierwszą część suchy składników. Wyrównujemy. Na to kładziemy w dalszej kolejności: jabłka, suche składniki, jabłka i ponownie suche składniki. Każdą warstwę wyrównujemy. Na wierzch ścieramy masło i również wyrównujemy.

Pieczemy 1 godzinę w piekarniku rozgrzanym do 200-210 °C.

Upieczoną wyjąc i wystudzić (wystudzona nie rozpada się).

Smacznego :).

Znajdź mnie na fb.

jabłecznik sypany owsiano-orzechowy_szarlotka sypana_cisto z jabłkami_ciasto bezglutenowe

Jabłecznik sypany owsiano-orzechowy

Inne Jabłeczniki:

Kanadyjska szarlotka Froda_jabłeczniki_ciasta z owocami  jabłecznik kruszonkowy_szarlotka_ciasto z owocami_ciasto kruche  ciasto cynamonowe z jabłkami_ciasto korzenne_ciasto błyskawiczne  jabłecznik amerykański_tarta z jabłkami_jabłecznik na kruchym cieście  jabłecznik z kaszy jaglanej_zdrowe wypieki_ciasto bezglutenowe  prosta szarlotka_jabłecznik na kruchym cieście_prosty jabłecznik_proste ciasto  jabłecznik szwajcarski_ciasto ucierane_ciasto z owocami_szarlotka  Jesienne ciasto_ciasto z owocami_ciasto ucierane   

piątek, 03 listopada 2017

Hit imprez jesienno-zimowych sałatka z pieczonej marchewki, z rukolą i wędzonym twarogiem. Aromatyczna i kolorowa. Pięknie wygląda na stole razem z sałatką z buraczków i babeczkami nadziewanymi smalcem wegańskim. Dowód na to, że nie zawsze musi być mięso :).

Na podstawie "Kwestii Smaku".

sałatka z pieczonej marchewki z wędzonym twarogiem_sałatka warzywna_sałatka pikantna_sałatka z rukolą

Składniki:

  • 1 kg marchewki
  • pęczek rukoli (u mnie kolorowa)
  • 120-150 g wędzonego twarogu
  • 1 łyżka dowolnych pestek lub nasion (dynia, słonecznik, siemię lniane)

Marynata:

  • 1 łyżka startego imbiru
  • 2 łyżki oleju
  • 1 łyżka soku z cytryny
  • 1 łyżeczka otartej skórki cytrynowej
  • 2 ząbki czosnku
  • 1/2 łyżeczki ostrej papryki
  • sól
  • 2 łyżki miodu 

Wykonanie:

Składniki marynaty, prócz miodu, połączyć. Marchewkę obrać pokroić na części włożyć do miski i dobrze wymieszać z marynatą. Przełożyć na tacę piekarnikową wyłożoną pergaminem. Piec ok. 45 minut w temperaturze 180 °C. 15 minut przed końcem pieczenia, marchewkę polać miodem.

W czasie, gdy marchewka piecze się, przygotować sałatę - umyć, delikatnie osuszyć i ułożyć na dużym, płaskim talerzu. Nasiona lub pestki uprażyć na suchej patelni (trzeba mieszać, by nie przypalić). Wystudzić.

Upieczoną i wystudzoną marchewkę położyć na rukoli, posypać rozkruszonym twarogiem i nasionami.

Świetna z bagietką i lekkim białym winem.

Smacznego :).

Znajdź mnie na fb.

Inne sałatki:

carpaccio z buraczków_sałatka z serem_buraczki na zimno  pikantna sałatka z arbuzem_pikantna sałatka z fetą, melonem i arbuzem_owoce na słono  sałatka gruzińska_sałatka z pomidorami i ogorkami_sałatka z orzechami  sałatka z cykorią i camembertem_sałatka zimowa_sałatka karnawałowa  sałatka z roszponką_sałatka wegetariańska_przystawki i przekąski_danie na karnawał_danie błyskawiczne  sałatka z kaszy jaglanej_sałatka z kasza i warzywami_sałatka na drugie śniadanie  sałatka warstwowa ze szparagami_sałatka na grilla_dania dietetyczne